tisdag 17 december 2013

Kylvantar är ruggigt kalla!

Igår fick jag så min första behandling (av tre) av den för mig nya cytostatikan Taxotere. Eftersom det finns en viss risk för att man kan tappa naglarna av det läkemedlet, fick jag sitta med händer och fötter i kylvantar respektive kylsockar. Hu, så kallt det var. Emellanåt var det nästan så att det tårades lite i ögonen, och jag mindes hur det kändes när man som liten var ute och lekte eller åkte slalom på vintrarna och blev kall. Efter behandlingen var slut, fick jag sitta och vifta med fingrarna en del för att liksom återfå känseln i dem.

Behandlingen gick bra, och när den var över åt Inkan (som följde med som sällskap, tack Inkan!) och jag lunch. Lite dåsig/trött blir man alltid, så på eftermiddagen vilade jag en stund. Som alltid är det inställda larmtider på mobilen när olika mediciner ska tas. Jag börjar få en viss aversion mot den vattenlösliga Betapred (kortison), som smakar väldigt sött, uppriktigt sagt ganska äckligt, när den är upplöst i vatten. Men man får ta till lite knep. Lösa den i så lite vatten som möjligt och sedan stå beredd med en tesked Kalles kaviar för att ta bort smaken i munnen.

Jag har för övrigt konstaterat, att mina naglar fått ett intressant tvärgående mönster. De ser lite ut som randiga polkabetor vid utväxten från nagelbandet sett. Förmodligen är det resultatet av de tidigare cellgiftsbehandlingarna jag fått som nu börjar visa sig.

Det syns inte så tydligt på bild, men det är två tvärgående ränder på varje nagel.


14 kommentarer:

  1. Fy för kylvantar. Jag kan känna hur ont det kan göra medan händerna blir varma igen.
    Jag minns från de första kalla mornarna då jag skrapade is på vindrutan på bilen. Jag nästan grät, fast jag hade vantar.
    Kylsockar ska vi inte ens tala om.
    Hoppas att de hjälper trots allt och du får behålla naglarna och du slipper ha ont.

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag fick också minnesbilder när du nämner skrapa isiga bilrutor. Hu! Kram Karin.

      Radera
  2. Förstår att det är mycket man måste gå igenom och att det tar hårt på kroppen. Trots allt kanske det är värt obehaget att sitta med händer och fötter i kallt vatten för att få behålla naglarna. Tror inte man riktigt förstår hur mycket man använder de till innan de är borta. Nu håller vi tummarna för att den fortsatta behandlingen också går bra! Kram Astrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen att naglarna inte lossnar. Framför allt skyddar de ju de känsliga fingertopparna och tårna. Tänk vad ont det gör om man slår i toppen om inte nageln sitter där! Kram Karin.

      Radera
  3. Brrr! Kylvantar och kylsockor lät väldigt kallt. Förstår att det kändes. Har också hört att naglarna "ändrar utseende" av cellgiftsbehandlingar.
    Kram kram / Rozie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog ser naglarna lite lustiga ut alltid, men jag är glad bara de sitter kvar. Kram Karin.

      Radera
  4. Eftersom jag och Rozie är en och samma så nickar jag instämmande åt hennes kommentar. Inget att tillägga! *fniss* Kram igen då, gulliga Karin! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får så bra medhåll av sig själv! :-) Kram.

      Radera
  5. Skönt att det gick bra i alla fall och lite trevligt sällskap är ju alltid bra och känns så klart skönt! Skumt med naglarna, hoppas nu att du får behålla dem. Kram H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns de (inte vanligt, dock) som får allergiska reaktioner av behandlingen, så sköterskan satt med första kvarten för att se att allt var som det skulle. Jag har normalt starka naglar, så hoppas att det kan hjälpa lite nu. Kram Karin.

      Radera
  6. Skönt att du hade sällskap idag! Är mamma kvar eller har hon åkt hem? Låter jättejobbigt med kylvantar och sockor! Känner igen den där känslan av hur ont det gör i händerna, jobbade i fiskaffär i min ungdom och då höll man på mycket med is emellanåt. Vi håller tummar och tassar för att allt går bra och att du slipper de värsta biverkningarna!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte mamma skulle åka hem när vi väntade på lillbebisen. Hon har sagt att hon kan komma ned, men jag är ju van vid att inte vara hemma över jul längre de senaste åren, så jag tycker det går bra. Att jobba i fiskaffär måste ha varit väldigt kallt för "tassarna"! Kram Karin.

      Radera
  7. Hoppas nu att det var värt att pinas! Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det får man väl tro. Men kallt var det! :-) Kram!

      Radera